Články

Čínské kopie malých vyvážeček

Čínské kopie malých hydraulických vyvážeček

za čtyřkolky a malotraktory


Obecně ve světě (zejména pak ve skandinávských zemích) platí malé vyvážečky za čtyřkolky a malotraktory za velmi účinné stroje určené pro profesionální užití nejen v lesním hospodářství, kde z velké části nahrazují práci s koňmi, ale i v zemědělství a podobných odvětvích. V našich krajích se malé vyvážečky za čtyřkolky teprve začínají dostávat do podvědomí, avšak i u nás vzhledem k vzrůstajícímu počtu pracovních čtyřkolek, pořizovací ceně těchto strojů, účinnosti a nákladů spojených s užíváním nevyhnutelně přichází velký boom těchto vyvážeček.

Bohužel s tímto boomem se na našem trhu objevila i řada velice levných čínských kopií těchto vyvážeček, které pouze znehodnocují význam těchto vleků. Tyto vyvážečky “vynikají“ svojí vysokou hmotností, nekvalitním a neúčinným provedením, absolutním nedostatkem náhradních dílů a absencí jakéhokoli servisu a záruky.

Naše společnost JPJ Forest, s.r.o. tyto čínské napodobeniny vyvážecích vleků testovala a níže Vám přinášíme výsledek testů (testovaný exemplář máme na provozovně a můžete si jej u nás kdykoliv prohlédnout. Vyzkoušet si jej bohužel nemůžete, protože je již nefunkční).

Obecná pravda o komponentech a částech čínských vyvážeček (+viz foto):

Podvozek (přívěs): Většina dovozců uvádí nosnost až 2 500 kg (cca 3 m³ tvrdého syrového listnáče). Vzhledem k použitým materiálům, svárům, celkovému provedení jako je těžiště soupravy při plném naložení je toto tvrzení ne nepravdivé, ale lživé, smyšlené a zavádějící.

  • Výsledek: při naložení 2 500 kg se přívěs zlomí a rozhodně takto naložený přívěs nelze použít v soupravě se čtyřkolkou (vychýlené těžiště nákladu).  


Opěrné nohy:
Chtělo by se říci, že na tomto komponentu nelze nic pokazit, ale přece jen i to čínský “inženýr“ zvládne. A vše opět začíná u použitého měkkého materiálu – tzn. následkem běžného používání se nohy ohnou a nelze je zasouvat/vysouvat. Další chybou je, že hydraulika opěrných nohou (cca po týdnu) začne samovolně propouštět tlak a opěrné nohy přestanou plnit svojí funkci.

  • Výsledek: opěrné nohy slouží týden, poté je přívěs takřka nepoužitelný a opěrné nohy se musí opravit. Opravu budete muset řešit s největší pravděpodobností svépomocí vzhledem k nulové dostupnosti náhradních dílů a absenci servisních míst.

  • převrácení přívěsu z důvodu nefunkčních opěrných noh

Hydraulické rozvody: Veškeré hydraulické hadice a koncovky hadic jsou čínské výroby a často praskají (stává se i u hadic německých nebo italských výrobců), avšak dostupnost je nulová.

  • Výsledek: nezbude Vám než postupem času kompletně vyměnit hydraulické rozvody.

  • atypické koncovky hydr. rozvodů

 Hydraulická jednotka s čínským motorem: Další komplikovanější část vyvážečky. Výkon je celkem obstojný, bohužel v čínském provedení z počátku hůře startuje, postupem času nelze nastartovat vůbec. (V Číně zajisté vyrábí i vysoce kvalitní motory, ale ty na tyto vyvážečky rozhodně nepoužívají)

  •  hydr. agregát – stav po 1 roce

Hydraulická ruka: Dostáváme se k nejdůležitější části vyvážečky a zároveň k největšímu kameni úrazu. Materiál, ze kterého je ruka vyrobena je těžký a měkký, přičemž je ruka vyrobena z příliš slabých profilů. Další veliký problém je konstrukční řešení.

Srdce hydraulické ruky je její otoč a její 2 hlavní části by měly být vyrobeny ze 2 rozdílných materiálů s různou tvrdostí, a to jiná tvrdost ozubených hřebenů a jiná tvrdost ozubeného kola samotné otoče. U čínských vyvážeček toto neexistuje a životnost ruky se rázem markantně zkracuje (pokud Vám nepraskne hlavní rameno jeřábu, jako se to stalo na našem exempláři po 6 motohodinách).

  • otoč hydr. ruky bez možnosti dotažení ozubených hřebenů + nutnost vyztužení ozubeného kola otoče hydr. ruky

Hydraulická ruka dále postrádá jakékoliv redukční ventily což má za následek, že i když budete velice obezřetní a budete dávat pozor na to, co s rukou zvedáte, respektive kolik to váží, dříve nebo později zvednete břemeno, které má větší hmotnost než na kterou je ruka dimenzována a ruku jednoduše zlomíte. Za zmínku určitě stojí stále tekoucí olej z pístnic apod.

  •  zlomení hydraulického ramene (absence redukčních ventilů) a následná oprava

Toto je jen základní info, ovšem nechalo by se pokračovat např. povídáním o 4WD pohonu trakčními válci, pneumatikách, hydraulickém rozvaděči atd.

OPRAVDU JSTE TAK BOHATÍ, ABY

JSTE KUPOVALI LEVNÉ VĚCI ?

Dodavatelé

JPJ Forest Vahva Jussi Vares